Det er få studier som sammenligner flere verktøy på tvers- men denne studien har sett på SON-R, IDS, WISC-IV og RIAS.
Intelligens antas å være den beste pekepinnen på skolefaglig læring, men vi vet egentlig lite om hvordan og i hvilken grad de største og mest kjente batteriene predikerer skolefaglig læring. Den tyske utgaven av IDS, WISC-IV og RIAS samt den nonverbale utgaven av SON-R ble administrert til 103 barn (Mage = 9.17 years). Etter tre år ble karakterer samlet inn (gjennomsnitt, karakter i matematikk og språkfag) fra 54 barn (Mage = 11.77 years).
Alle fire tester predikerte gjennomsnittskarakteren. IDS og RIAS predikerte både matematikkkarakteren og språk, mens SON-R predikerte matematikkarakteren. WISC-IV predikerte ikke fagspesifikk prestasjon når matematikk og språk ble analysert hver for seg. Det er et forbehold om lite utvalg. Det er dermed behov for flere studier for å belyse dette viktige temaet.
Du finner artikkelen her i Frontiers Frontiers | The Predictive Validity of Four Intelligence Tests for School Grades: A Small Sample Longitudinal Study
Referanser
Gygi, J. T., Hagmann-von Arx, P., Schweizer, F., & Grob, A. (2017). The predictive validity of four intelligence tests for school grades: A small sample longitudinal study. Frontiers in Psychology, 8, Article 375. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00375